KOMONI
Onze missie is heel simpel: het gat tussen arm en rijk in de wereld kleiner maken. 1% van de wereldbevolking bezit meer dan de andere 99%. Dit lijkt ons niet in verhouding, om maar eens een understatement te gebruiken. Het idee begint met KOMONI, handgemaakte Mexicaanse schoenen, maar dit willen we uitbreiden met andere merken (evt een eigen merk) met mooie producten uit verschillende landen. Landen waar dit verschil tussen arm en rijk vele malen groter is dan hier in Nederland. https://youtu.be/LvukjYFqq-Q In 2014 heb ik veel gereisd. Ik ben in Midden Amerika en Azie geweest. In landen waar, vergeleken bij Nederland, vrede, vrijheid en welvaart niet zo voor de hand liggen. Steeds meer ben ik gaan beseffen dat ik blij mag zijn met hetgeen wat wij hier in Nederland hebben. Politiek interesseert me niet zoveel, maar het feit dat we in een democratie leven, heeft bij mij nu veel meer waarde dan voordat ik reisde. Ik heb ook geleerd dat rijkdom niet gelukkig maakt. Ik ken 'rijke' mensen die ongelukkig zijn. Maar ik ken ook 'arme' mensen die ontzettend gelukkig zijn. Dat heeft impact. Mijn drang om te ondernemen is niet om er zelf rijk van te worden en ook niet om anderen rijk te maken. Nee, ik streef naar een eerlijkere verdeling in de wereld. Ik wil absoluut wel succesvol worden met KOMONI, maar dit om mijn eigen keuzes te kunnen blijven maken en me vrij te voelen. KOMONI is een bestaand Mexicaans merk, wat al een sociaal karakter uitdraagt. De samenwerking tot nu toe verloopt goed en in Nederland begint ons merk langzaam bekendheid te krijgen. De schoenen zijn ontworpen door de Mexicaanse jonge vrouw Daniela Elguero, met haar wil ik KOMONI bekend maken over de hele wereld. Ik ben hiervoor dus begonnen in Nederland en wil snel uitbreiden naar andere Europese landen. Mexico heeft een zeer goede indruk op mij achtergelaten: prachtige natuur, heerlijk eten en lieve mensen. Dit ondanks veel negatieve berichtgeving over het land in onze (Westerse) media. Feit is wel dat zeker in Mexico de verschillen tussen arm en rijk erg groot zijn. Daar wil ik graag verandering in brengen. De volledige winst van KOMONI in de toekomst (wat op dit moment wordt er nog geen winst gemaakt) wordt geinvesteerd in social projecten. Zelf denk ik eraan om een weeshuis te gaan bouwen om kansarme kinderen een goed bestaan te kunnen bieden. Dat is mijn droom en KOMONI is het middel om de droom waar te maken. Op dit moment hebben we al een infrastructuur opgezet en kunnen mensen al schoenen bestellen om www.komoni.nl. De website is gemaakt door een vriend en voor een vriendenprijs. In juli hebben we 108 paar schoenen naar Nederland gehaald en deze zijn we aan het verkopen op verschillende markten. De eerste reacties zijn erg goed. We streven ernaar om KOMONI snel en goed in de markt te zetten. Maar het is lastig met weinig eigen vermogen en we willen niet bij een bank aankloppen om ons in de schulden te steken. Momenteel heb ik zelfs mijn huur opgezegd om de eerste financiering te kunnen doen. In juli en augustus heb ik bij mijn vriending gelogeerd en in september en oktober heb ik een kamer in onderhuur. Ik heb er alles voor over om KOMONI een succes te maken. We kijken ook naar 'crowdfunding', maar een subsidie zou zeer welkom zijn. Toch denk ik dat we er ook kunnen komen met de kleine investering die we nu doen. Maar hiervoor is ook alle media-aandacht die we kunnen krijgen zéér welkom. We hopen mede via dit platform KOMONI onder de aandacht te brengen.
- Introductie KOMONI Europe in Nederland: juli 2015
- Zie www.komoni.nl;
- We starten met 3 zomerse modellen;
- 108 paar schoenen in NL: 20 juli 2015
- 108 paar verkopen online en op markten in juli/aug;
- Vervolgens een nieuwe order plaatsen van ongeveer 150 paar schoenen;
- Investeren in marketing/free publicity: augustus;
- Introductie 4/5 nieuwe modellen (wintercollectie), eind augustus;
We zullen continue onze omzet investeren in nieuwe orders en het aanleggen van een voorraad, zodat we mensen snel kunnen voorzien van een paar KOMONI's. Pas als we het grote publiek bereiken en voorzien van schoenen, kunnen we daadwerkelijk onze droom volgen en winst reserveren voor sociale projecten. Het is een langetermijn strategie en we hebben geduld.