LENA, the fashion library
Mooie kleding dragen, maar niet ten koste van mens en milieu. Kunnen kiezen uit stijl en snit, maar nee zeggen tegen uitpuilende kledingkasten en fast fashion. Genieten van het gevoel van nieuw, maar niet perse zoveel hoeven bezitten. Dat is het nieuwe modebewust volgens LENA. LENA the fashion library is dé kledingbibliotheek van Amsterdam waar je toegang hebt tot een hoogwaardige collectie van de mooiste vintage, opkomende ontwerpers, duurzame labels en door jou ingebrachte stukken, die je voor een vast bedrag per maand oneindig kunt wisselen. Wanneer en zo vaak je maar wilt. Al dit moois is niet alleen te koop, maar ook te leen! Dat is dus altijd iets nieuws in je kast én bijdragen aan een betere wereld. We zijn sinds december 2014 open, en zitten sindsdien in een sneltrein van ervaringen, feedback, leermomenten en vooral veel nieuwe ideeen. We zijn volop bezig met plannen om ons concept uit te bouwen en nog veel meer enthousiastelingen de mogelijkheid te bieden via LENA kleding te lenen. LENA 2.0 noemen we het zelf. Meer uitleenpunten in Amsterdam, waarna andere steden volgen en we uiteindelijk lenen voor iedereen toegankelijk kunnen maken. De mode maatschappij is geëvolueerd naar een vorm van massa productie en massa consumptie. Winkelstraten gevuld met ‘fast fashion’ ketens zoals H&M, Primark en Zara waar consu- menten door lage prijzen verleidt worden tot overconsumptie. Kledingkasten puilen uit met kleding die weinig en soms zelfs nooit gedragen wordt. Deze verspilling draagt onder andere bij aan schaarste van grondstoffen, kinderarbeid, uitbuiting en de alsmaar groeiende afvalberg. We zijn vooral op zoek naar mensen die in ons project geloven en het samen met ons willen laten groeien. Dat is enerzijds op financieel niveau in de vorm van een businessangel, maar ook op het gebied van kennis, netwerk, enthousiasme en ervaring zijn we altijd op zoek naar mooie samenwerkingen. We hebben een plan uiteengezet voor de komende 3 jaar, waarbij de groei van het leensysteem centraal staat. Deels is dit gericht op LENA als merk, maar ook juist hierbuiten willen we het leensysteem gaan faciliteren, zodat andere ondernemers en initiatieven hier gebruik van kunnen maken. Tot en met 2016 ligt de focus op het uitbreiden van LENA binnen Amsterdam, om zo een grotere doelgroep te bereiken. Dit zal deels offline en deels online zijn. Ook zijn we bezig om onze software te optimaliseren in functionaliteit voor zowel klanten/abonnees als merken en andere ondernemers. Daarna gaan we ons richten op het uitbouwen van een online library, om zo ook buiten Amsterdam te kunnen uitlenen. Ook is sociale impact een groeiend onderdeel van LENA. We zijn bezig een sociaal project op te zetten, waarbij we dagbesteding bieden aan jongeren met een burnout. Op een burn-out op jonge leeftijd ligt vaak een taboe. Vaak betreffen het starters en wordt er in de maatschappij laconiek op gereageerd, je bent tenslotte pas net begonnen met werken. Wij willen daar iets aan doen. Voor mensen met een burnout is het van belang op een laagdrempelige en vrijblijvende manier nuttig bezig te zijn tijdens de periode van herstel naast hun professionele behandeling. Ook is er behoefte aan een veilige omgeving, een goed gesprek en simpele activiteiten die geen geestelijke inspanning vereisen. Dat bieden we met ons dagbesteding project. Wekelijks kunnen mensen bij LENA terecht om lekker bezig te zijn, een goed gesprek te hebben en alles even los te laten. Denk hierbij aan activiteiten als wassen, strijken, kleine reparaties en online reserveringen voorbereiden.