Smaackmakers Inc.
Smaackmakers Incorporated stimuleert de aandacht voor en vraag naar duurzame en gezonde (bedrijfs-)restaurants en kantines. Bottom-up! Smaackmakers Inc. helpt bij de daadwerkelijke verduurzaming via een concreet stappenplan, gericht op zowel de (potentiële) bezoekers en de opdrachtgever als op de cateraar. Van een kantinescan waarmee we verduurzamingskansen definiëren, tot het verleiden, enthousiasmeren en activeren van de drie partijen. Resultaat? Gezonde en duurzamere maaltijden door heel Nederland met als focus meer plantaardig en minder dierlijk. Want dát heeft enorme impact als het om verduurzaming gaat. Bijvoorbeeld: We kunnen 6 tot 15 mensen voeden van hetzelfde stuk land als we dat zouden gebruiken voor plantaardig in plaats van dierlijk eten. En wist je dat de grootste zoetwatergebruiker de dierenindustrie is? Met ons 'duurzamere (bedrijfs)restaurant plan' voor cateraars, scholen, restaurants en alle mogelijke bedrijven met een kantine, zorgen we dat: 1. (potentiële) bezoekers weten wat duurzaam eten is, 2. zij hun eetpatroon aanpassen door het dagelijkse aanbod en, 3. daarmee ook hun sociale (privé)omgeving beïnvloeden richting duurzamer eten door het delen van kennis en ervaring. Voor beleid ten aanzien van het aanbod betekent het 4. een visie op verduurzaming van bedrijfsrestaurants die het productniveau overstijgt en duurzaam eten in een nieuw daglicht plaatst. Voor de keten als geheel betekent het 5. een ketenverduurzaming: vanuit de vraag van de (potentiële) kantinebezoekers aan het bedrijf, van het bedrijf aan de cateraars en van de cateraars aan haar leveranciers en producenten. Let's eat! De groep flexitariërs (mensen die minimaal 1 dag per week geen vlees eten) groeit iedere dag: nu al 86%! Langzaamaan komt een bewustwording op gang van de negatieve gevolgen van het eten van (te)veel vlees. Maar aanbod van dierlijke producten voert in bedrijfskantines verreweg de bovenhand. Dat is juist de plek waar de mensen moeten ‘eten wat de pot schaft’. Iedere dag. Waarom niet juist daar mensen keuze bieden en inspireren met duurzaam eten?!Tot nu toe gaat verduurzaming van bedrijfsrestaurants langzaam. Catering wordt vooral als kostenpost gezien en niet als onderdeel van het duurzaamheids- of MVO-beleid en een koppeling met de gezondheid van werknemers wordt niet gemaakt. Daarbij houden de drie partijen elkaar klem omdat zij de voordelen niet kennen. Bovendien gaat verduurzaming nu vaak niet verder dan keurmerken, lokaal en seizoensgebonden. Smaackmakers Inc. geeft aan alle aspecten van verduurzaming aandacht, legt de focus op impact door extra aandacht te geven aan de overgang naar meer plantaardig en minder dierlijk. Belangrijk onderdeel van Smaackmakers Inc. is dat een nieuwe inhoud aan verduurzaming wordt gegeven. We zorgen dat een visie wordt gevormd op wat een duurzame kantine is, bij cateraars en opdrachtgevers. Verduurzaming op productniveau wordt zo ontstegen, waarmee ruimte wordt gecreëerd voor verregaande stappen die niet per se een kostenverhoging betekenen (zoals op productniveau vaak het geval is). Hogescholen, Universiteiten, gemeenten, provinciehuizen, ministeries, of elk soort organisatie die zijn medewerkers van catering voorziet EN die de ambitie heeft om catering te verduurzamen en daar in wil investeren omwille van de productiviteit van de werknemers of studenten, hun gezondheid, co2 reductie en een duurzame omgang met de omgeving. Natuurlijk hebben we ook de cateraars, restaurants nodig die stappen willen zetten en daar in willen investeren. ~~We willen starten met een pilot om te verkennen of het ontwikkelde stappenplan werkt en waar het aanpassing behoeft. Momenteel voeren we gesprekken met verschillende bedrijven en een aantal van de grote cateraars. We willen met een grote cateraar in zee omdat we streven naar een nieuwe visie bij de cateraar die bij succes het concept kan uitrollen bij alle locaties. De stappen die we in grote lijnen doorlopen, zijn: 0) een ingang bij een bedrijf vinden door een enthousiasteling (trekker) binnen het bedrijf te betrekken (bewijslast voor belangstelling voor verduurzaming binnen de eigen organisatie);1) Directie overtuigen van de voordelen & HR betrekken (draagvalk creeren op management- en directieniveau voor duurzamere en gezondere bedrijfsrestaurants).2) Globaal stappenplan maken & cateraar betrekken3) Analyse van de kantine middels kantinescan & het stappenplan op maat maken4) Inventarisatie van de nodige begeleiding van de cateraar5) Stimuleren product overstijgend beleid van de cateraar en een nieuwe visie op verduurzaming van bedrijfsrestaurants6) Kennis vergroten bij uitvoerend personeel (workshops)7) Kennis vergroten en draagvlak en vraag creëren gehele organisatie8) Input vanuit de (potentiële) kantinebezoekers vragen: testpanel9) Positieve ervaringen bieden via acties10) Evaluatie & opvolging