Ben jij klaar om de toekomst van je bedrijf opnieuw uit te vinden?

Heel wat bedrijven staan op een kruispunt. De komende jaren zal duidelijk worden welke businessmodellen blijven bestaan en welke drastisch zullen veranderen. De evolutie van de technologie, de consument en de totale market dwingt ons tot een cruciale vraag. Wie is bereid om zijn bedrijf en ook zichzelf opnieuw uit te vinden?

In dit artikel en bijhorende presentatie willen wij jullie graag meenemen in een filosofie waarbij organisaties en mensen zichzelf kunnen heruitvinden. Het doel is relevant en succesvol te zijn en blijven in een turbulente markt.

In 2013 werd duidelijk hoe snel het nu gaat!

Vorig jaar bereikte de wereld het tipping point. Met zijn allen keken we meer naar kleine schermen (smartphone en tablet) dan naar grote schermen (desktop en tv). De komende twee jaar krijgen we vast de doorbraak van de wearable devices (smartwatch, Google Glass…) en van ‘the internet of things’ (van smart cars tot smart tandenborstels). Technologie wordt als het ware het zesde zintuig van de consument.

Daarnaast toonde 2013 hoe snel het als bedrijf kan verkeren. Nokia werd verkocht voor 5 miljard dollar. Enkele jaren ervoor was het bedrijf nog een veelvoud waard. En Blackberry haalde het ook niet echt.

Bedrijven hebben 3 typen nieuwe concurrenten

De meeste bedrijven analyseren hun directe concurrent tijdens een concurrentieanalyse. Uiteraard is dat belangrijk, maar het is minstens even belangrijk om eveneens naar drie nieuwe typen concurrenten te kijken.

1. Startups

Startups zijn kleine, vinnige spelers die aan heel wat businessmodellen van bestaande bedrijven vreten. De kleine spelers zoeken naar nieuwe, efficiënte manieren om de markt binnen te komen. Zelfs al hebben ze in het begin een beperkte markt, toch zijn ze cruciaal om op te volgen. Dit soort spelers verandert de markt.

2. Grote digitale spelers

Elk bedrijf zou als uitgangspunt moeten nemen dat organisaties als Google, Amazon en Apple op zekere dag concurrent zouden kunnen worden. Deze grote spelers hebben veel macht, veel geld, veel data en toptechnologie. Daarmee kunnen ze met enige creativiteit in feite elke markt binnenkomen.

3. De consument zelf

De steeds goedkopere en goede technologie zorgt in heel wat markten al voor concurrentie van de consument zelf. De zelfstandige fotografieindustrie is vernietigd door de goedkope en hoge kwaliteit digitalefotocamera’s. Consumenten nemen vandaag zelf foto’s en hebben de fotograaf niet meer nodig. De taxi-industrie wordt aangevallen door Uber en de reisindustrie door AirBnB. In meer en meer gevallen begin je te concurreren met de hobby van je consument, een trend die ook wel Peer-to-Peer of Sharing Economy wordt genoemd.

Er is slechts één oplossing: je bedrijf opnieuw uitvinden

Markten zijn in beweging en onvoorspelbaar. Een langetermijnstrategie is nog steeds nodig, maar deze moet misschien elke drie maanden opnieuw bekeken worden. Om te voorkomen dat je voorbijgestreefd wordt, is er nood om jezelf grondig te evalueren en de toekomst te durven voorbereiden met een andere aanpak dan degene die voor succes in het verleden zorgde. Resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst.

Stap 1. Je businessmodel opnieuw uitvinden

Stap 2. De klantrelatie opnieuw uitvinden