Gratis drinkwater & the Blue Bottle
Gratis drinkwater en the Blue Bottle
Onze missie is binnen drie jaar het gebruik van fleswater binnen het Nederland Caribisch gebied/de Nederlandse Antillen met minimaal 10% te hebben teruggebracht. Hierdoor neemt ook de plastic afvalstroom naar de stortplaatsen af en zal het zwerfafval sterk zijn verminderd. Het minder gebruiken van fleswater resulteert direct in minder aanvoer per containerschip en zo verlaagt direct de carbon footprint van de locatie. Waterpunten i.c.m. the Blue Bottle Daarnaast zal - in samenwerking met lokale partijen - een geografisch sluitend netwerk van waterpunten tot stand zijn gebracht waardoor elke gebruiker van de - speciaal voor het Caribisch gebied ontwikkelde - blauwe fles altijd binnen 15 minuten lopen de beschikking heeft over veilig/koel drinkwater. Steun aan goede doelen Elk jaar wordt 5% van de omzet besteed aan lokale goede doelen die zich inzetten voor de directe leefomgeving. Per nieuw jaar wordt hiervoor een bepaald doel gekozen. De donatie wordt omgerekend naar liters drinkwater. Op de pilot locatie Bonaire is dat voor het eerste jaar begroot op ruim 3.500.00 liter drinkwater.
Hoe is het ontstaan?
Het project is ontstaan door een eigen ervaring op Bonaire. De eerste keer dat ik op het eiland was ben ik - nog erg Nederlands denkend - rond 11:00 op de fiets gestapt om over het eiland te toeren. Als bagage natuurlijk mijn mobiele telefoon, de kaart van Bonaire en een bijna vol flesje water. Onderweg zouden wij bij een strandje wel stoppen voor iets te eten en drinken. Want dat doen we thuis ook zo! Gelukkig hebben we onderweg twee keer onze fles kunnen bijvullen bij een omstaander die in de bak van zijn pick-uptruck een grote waterkan had staan. De temperatuur, de constante wind, de afstanden en het gebrek aan terrasjes langs onze route werd er keihard ingeprent. Tijdens dit eerste verblijf zagen we de noord, zuid, oost en westkust en schrokken regelmatig van de grote hoeveelheid plastic flessen en afval in de leefomgeving. Tijdens dit verblijf hadden we een plastic drinkwaterfles bij ons die absoluut niet voldeed, al binnen een half uur zorgde voor lauw drinkwater en waarvan de inhoud ook nog eens enorm begon te stinken. Eenmaal terug in Nederland hebben we het project uitgedacht en zijn we - Gratis Drinkwater - gaan uitwerken. Binnen dit concept moest als alternatief een perfect werkende drinkwaterfles opgenomen worden tegen een absolute incentive prijs. Alleen hierdoor kunnen we de massa overhalen deze fles ook echt te kopen en wordt de slagingskans van het project vergroot. Tijdens latere verblijven op Bonaire hebben we de wensenlijst voor die blauwe fles kunnen vervolmaken. Tegelijkertijd hebben we gesprekken gevoerd met potentiële stakeholders en commerciële partijen en zijn we begonnen met het opzetten van het Waterpunten-netwerk. Na verschillende proefmodellen van the Blue Bottle is er een perfecte drinkwaterfles ontwikkeld die tegen een scherpe incentive prijs geleverd kan worden.
Pilotlocatie - Bonaire
Om het project als pilot op Bonaire te kunnen starten moeten er diverse middelen aangeschaft/geproduceerd worden. De totale kosten voor een driejarige pilot kunnen volledig worden bekostigd door de winst op verkoop van de Blue Bottles gedurende de looptijd. Echter om de eerste aanzet: de startaankoop van 20.000 flessen, productie van informatiefolders en div. promotiemateriaal, aankoop en opbouw promotievoertuig, productie mobiele applicatie, transport, invoer, belastingen, opslag, backoffice etc. te kunnen bekostigen is er een projectkapitaal nodig van 150.000 euro. Inmiddels is er een inschrijving/pre-verkoop gestart voor consumenten op Bonaire en zijn er ruim 2.000 Blue Bottle ‘besteld’. Orders van stakeholders en commerciële partijen zijn nog in overweging, maar die kunnen alleen aangenomen worden als er echt zicht is op de daadwerkelijke startaankoop van de flessen.
En dan?
In de weken voorafgaand aan de start worden alle tot nu toe gerealiseerde [33] waterpunten bezocht. Deze ontvangen de officiële projectborden die hen bekend maakt als waterpunt. Daarnaast zullen pre-orders , folders en promotiemateriaal worden uitgeleverd. De start van deze promotietour zal publicitair worden benut om de gezaghebber - ten overstaande van de voltallige lokale en internationale pers - de eerste officiële Blue Bottle te overhandigen. Voor de promotietour wordt samengewerkt met een grote bekende onderneming en wordt een week lang een introductieverkoop gehouden. Tijdens deze week zullen alle particuliere pre-orders worden uitgeleverd en krijgen alle inwoners de mogelijkheid de Blue Bottle tegen het lage incentive bedrag aan te kopen. Na deze week is de Blue Bottle alleen nog bij de waterpunten, het promotie/verkooppunt op het vliegveld en tijdens de diverse openbare evenementen te koop. Vanaf dat moment zal aan toeristen/bezoekers, na de eerste douaneformaliteiten op het vliegveld, een informatiefolder worden aangeboden. Deze folder wordt in het Nederlands, Engels, Spaans en Papiaments geproduceerd. De informatie hierin ligt in het verlengde van de redactionele publicaties in de In-flight magazine/ in-flight entertainmentsystemen van de luchtvaartmaatschappijen. Hiervoor zijn de besprekingen inmiddels ingezet en het project wordt zeer enthousiast ontvangen en samenwerking wordt positief benaderd. Bij het verlaten van de luchthaven/cruiseterminal wordt men opgewacht door een promotieteam en krijgt de bezoeker/toerist de mogelijkheid de Blue Bottle aan te schaffen voor het incentive-bedrag van 15 dollar [vergelijkbare winkelwaarde 29,90 dollar]. Aanschaf op het eiland kan bij de 40+ officiële waterpunten en de organisaties met gepersonaliseerde Blue Bottles. Bij de aankoop krijgt men de link voor het downloaden van de mobiele applicatie en zijn de TCB en STINAPA-duikkaarten voorhanden. De toezegging van beide organisaties is om, bij de nieuwe druk van de kaarten, alle waterpunten op het eiland aan te geven door een blauwe spot en begeleidende verklaring. Op dit moment zijn er gesprekken gestart om de waterpunten-kaart op te nemen in de mobiele applicatie die al wordt gebruikt op Bonaire en Curaçao. De eigenaar heeft aangegeven deze applicatie ook uit te willen rollen naar Aruba en daarbij kunnen beide partijen een gelijk belang hebben van een mogelijke samenwerking. Na het hoogseizoen kan de start gemaakt worden voor het uitrollen van het project naar Aruba en Curaçao. De werkzaamheden voor deze locaties kunnen half 2017 worden opgestart. De introductie bij de verschillende media en via de eigen sociaal-mediakanalen is hier op dit moment al ingezet. Gesprekken met de vertegenwoordigers van de toeristisch organisaties in Nederland zijn hiervoor al gestart.
Hoe verder?
Om 1 september 2017 als start van het project te kunnen behalen moeten we rekening houden met 70 dagen productie en transport van de Blue Bottles, de productie van de verschillende middelen en de verbouw/opbouw van het promo/verkoopvoertuig. Daarom zouden we op korte termijn een langlopende - per jaar aflosbare lening - willen aangaan van vijf jaar.